Seiten

Dienstag, 7. Februar 2012

Hæklede bølger // Wellenhäkeln

Indtil i går var de der hækel-diagrammer absolut sort tale... Pludselig gik det op for mig hvordan det fungerer og jeg gik igang med et bølgetæppe - sådan et man kan have med på ferie og i bilen - de sjældne gange jeg ikke kører selv - og på sofaen og hos tandlægen!!!

Bis gestern waren diese komische Häkeldiagramme die creme de la creme der Häkelkunst - ich habe kein Wort bzw. Strich verstanden... Dann auf einmal ging es doch, ein bisschen wie Geheimcode knacken... Also habe ich eine Decke mit Wellenmuster angefangen - super für´n Urlaub, fürs Autofahren - wenn  ich mal nicht selber fahren muss - fürs Sofa und für den Zahnarzt!!!

attic24.typepad.com

Jeg tænker på en masse gode skrappe farver, et sommertæppe... Men næppe til denne sommer, det kommer til at tage sin tid. Og der skal godt nok bruges en hel masse garn, bare de der to striber slugte næsten et helt nøgle... Jeg kender een som skal i garnbutikken i dag...

Ich denke an ganz viele Farben, eine Sommerdecke... Aber wohl nicht für diesen Sommer ;) Es geht unendlich viel Wolle dafür drauf, habe gestern allein für die beiden Streifen fast ein Knäul benutzt...



...

6 Kommentare:

Unknown hat gesagt…

Er vild med de skrappe klare farver i dit sidste billede !
Jeg fatter hat af diagrammer :-) men har dog formået at hækle 3 af disse bølgetæpper. Og jeg nyder at lave dem, synes det er vildt afstressende.

Malene hat gesagt…

Det bliver så fint, tror jeg. Jeg har også længe haft lyst til at lave et, men har aldrig helt forstået opskriften. I mit forsøg blev buerne ikke så høje som ønsket. Kan du forrklare hvad du gør?

bare WUNDERBAR hat gesagt…

Ja jeg stemmer i.. kan du så ikke lige forklare hvordan det fungerer? :)

Christina hat gesagt…

losarina´s mor -
3 stk.! wauw!!! jeg synes også at det er ret afslappende og jeg kan godt lide at sidde med noget som er i et stykke - har lavet temmelig/temlig(?) mange oldemorfirkanter, men det er ligesom ikke noget man gider slæbe med sig synes jeg...

malene og rakel -
takker, ja, jeg tror også at det bliver meget fint omend meget farerigt...
malene -jeg synes først at bølgerne var rigtigt at se da jeg havde hæklet farve nr. 2 færdig - altså efter række 4 - måske er dit garn ikke tykt nok, jeg kunne forestille mig at det med tynd eller tyndere garn nemt bliver for "slasket". tror du at det kan være det der er problemet?

rakel -
jeg startede med et antal masker som var deleligt med 14 (210) plus tre, som er dine vendemasker - får du slået for lidt masker op så er det meget nemt at forlænge det hele når du mærker at du har talt forkert, idet du lader den løse ende af dit garn være længere når du starter. i første række starter du med en stm i 4. m fra nålen og husk at hele den første række skal hækles "helt ned" i m´erne.
så kommer der 1 stgm i de næste 4 m. nu kommer den første bølgedal : du starter på en stgm, men lader de to sidste m være på nålen - slår garnet om nålen og går ned i den næste m - henter garnet og trækker igennem m - så har du 4 løkker på nålen - slå om og træk igennem de første 2 - nu har du tre løkker på nålen - slå om og træk igennem de sidste 3 løkker - voila :) det gør du så engang til og din dal er færdig - nu 1 stgm i de næste 4 m og så kommer toppen. den er lidt nemmere :) 2 stgm i næste m - gentag en gang.
1 stgm i næste 4 m. og så´n går det videre indtil du er næsten nået til enden - der skulle gerne være 5 m tilbage... altså slutter du med 1 stgm i de næste 4 m og i den allersidste laver du 2 stgm og vender med 3... puh - jeg håber at du har forstået bare en brøkdel af mit frygtelige hækledansk ;) sig til hvis noget er uklart... ach ja - de næste rækker hækles på nøjagtig samme måde - vend og hækl 1 stgm i den første (sammen med vendemaskerne udgør det så at sige de to du slutter dine rækker med...) og så 1 stgm i de næste 4 - dine bølger - ....

Anonym hat gesagt…

oh toll danke, jetzt weiß ich wie das geht!liebe grüße aus neukölln maria

Christina hat gesagt…

maria aus neukölln -
bitte bitte :) wenn du noch fragen hast kannst du einfach schreiben :) es ist ja nur ein ausschnitt aus dem muster...
lg christina aus kleinmachnow :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...